China este o putere mondială cu o dorință puternică de a se asigura că numărul mare de creștini ai țării servesc interesele Partidului Comunist Chinez (PCC). Cuvântul cheie din managementul PCC asupra creștinismului este „sinicizarea”, adică a pune religia în concordanță cu socialismul chinez.
Creștinii protestanți din China se împart în două grupuri principale: Mișcarea Patriotică oficială Three-Self Patriotic Movement și bisericile neaprobate din case. Pentru a se feri de represiune, creștinii trebuie să respecte regulile guvernului. Însă sub regimul lui Xi Jinping, bisericile oficiale s-au confruntat cu o presiune mai mare pentru a îndeplini cererile statului.
Brent Fulton este fondatorul organizației ChinaSource, o sursă de încredere pentru biserica chineză din 1997. Organizația obține informații de la o rețea extinsă de informatori din interiorul și din afara Chinei. Noua ediție a ChinaSource Journal conține articole despre rădăcinile istorice și implicațiile actualei politici de sinicizare a Chinei, care modelează relația dintre credință și politică.
În opinia lui Fulton, ceea ce duce la sinicizarea bisericii sunt preocupările de securitate națională ale PCC. Ei văd implicarea străină în biserica din China ca o amenințare la adresa guvernării țării. De asemenea, ei văd multe lucruri în învățătura creștină care nu se aliniază cu ideologia socialistă, așa că doresc să recreeze doctrina creștină, astfel încât biserica să servească intereselor partidului.
În conformitate cu tradiția veche a Chinei de dominare a religiei de către stat, ei doresc să mențină religia la locul ei, limitând prezența bisericii pe internet sau în sfera publică. Ei sunt îngrijorați de capacitatea bisericii de a mobiliza un număr mare de credincioși, așa că partidul dorește un control direct asupra activităților bisericii.
Mai mult, Bisericii oficiale i s-a impus adnotarea Scripturii în concordanță cu cultura chineză și cu valorile socialiste. Partidul nu rescrie Biblia, dar s-a raportat formarea unor comitete pentru a produce o Biblie de studiu care să se alinieze cu valorile și prioritățile socialiste ale Chinei.
Pastorilor li se spune să predice despre cultura chineză și despre „12 valori socialiste” ale partidului. Bisericile sunt obligate să afișeze steagul chinez. Unii au arborat steaguri cu un verset din Scriptură pe o parte și un citat din Confucius pe cealaltă, pentru a arăta cum merg cele două împreună.
Insistența asupra ideologiei afectează educația creștină a tinerilor. Guvernul aplică o regulă conform căreia religia nu trebuie predată celor sub vârsta de 18 ani. Aceasta înseamnă că școala duminicală și programele pentru tineret ale bisericii oficiale, sunt acum ilegale din punct de vedere tehnic.
Într-un caz, părinții au ajuns să meargă la o biserică de casă pentru că nu puteau să-și aducă copiii cu ei la biserica oficială, iar în altul o biserică TSPM a închiriat un apartament din apropiere, pentru copiii ai căror părinți mergeau la închinare.
Guvernul intensifică, de asemenea, educația atee în școli, vizând în special tinerii cu origini creștine. Mii de școli neoficiale conduse de biserici au fost supuse represaliilor, deoarece guvernul insistă ca toți copiii să fie în sistemul de învățământ. De aceea, părinții creștini sunt într-o dilemă și cei care și-au permis, s-au mutat în străinătate de dragul educației copiilor lor.
Cum putem ajuta biserica din China? În primul rând, să-i înțelegem pe creștinii chinezi, provocările lor și modul în care Dumnezeu lucrează prin ei. Este important să nu ne proiectăm prioritățile noastre asupra bisericii din China, ci să o luăm așa cum este.
Există, de asemenea, modalități de a sprijini pregătirea pastorală, atât în interiorul, cât și în afara Chinei, și de a fi alături de misionarii care pleacă peste ocean. Biserica chineză a trimis între 200 și 300 de misionari pe termen lung.
Există oportunități de a sluji în China. Numărul lucrătorilor străini a scăzut, dar universitățile chineze caută profesori de engleză, iar companiile caută expertiză străină. Acesta este un moment de presiune și restricții crescute pentru biserică, poate cel mai rău din ultimii 40 de ani. Dar este și un moment de maturizare. Odată cu plecarea străinilor, biserica a trebuit să se bazeze pe resursele locale și pe Duhul Sfânt. Credincioșii reconsideră ce înseamnă să faci biserică și slujire în mediul actual. Ei sunt binecuvântați să aibă o generație de pastori, care se gândesc profund la viitorul bisericii din China.
Articol publicat de evangelicalfocus.com, tradus și adaptat